BUTOH KAI - SPOTKANIE W BUTOHSFERZE (2-4.08.2019)

01

BUTOH KAI – pierwsze Spotkanie w BUTOHSFERZE

BUTOHSFERA jest przestrzenią, w której odbywają się zarówno regularne warsztaty butoh, jak kilkudniowe zajęcia prowadzone przez japońskich nauczycieli takich Atsushi Takenouchi, Tetsuro Fukuhara czy Takao Kawaguchi. 2, 3 i 4 sierpnia odbędzie się pierwsze Spotkanie, w którym wezmą udział zarówno wieloletni praktycy jak osoby, które niedawno rozpoczęły naukę butoh. Pokazy performansów otwarte są też dla publiczności, bo KAI znaczy po japońsku "spotkanie" ale też "zgromadzenie" oraz "klub" – każdy wybiera to, co jest mu bliższe. Ważne, żeby wspólnie eksplorować i doświadczać butoh.

BUTOH KAI to otwarty przegląd performansów butoh i warsztaty prowadzone przez Krzysztofa Jerzaka i Anitę Zdrojewską. Dodatkowymi atrakcjami dla uczestników Spotkania są pokaz wielokrotnie nagradzanego filmu Kathi von Koerber „Ridden by Nature” z udziałem mistrza butoh Atsushiego Takenouchiego oraz autorski projekt muzyka (didjeridoo) Ruffa Libnera „Oddychanie dźwiękiem”. Można będzie zapoznać się też z archiwalnymi zasobami Kazuo Ohno Dance Studio – plakatami, książkami i albumami.

Pełen program znaleźć można tutaj:

https://www.facebook.com/events/1117463738437770

 WARSZTATY BUTOH skierowane są do osób zainteresowanych samorozwojem oraz pogłębianiem i poszerzaniem świadomości ciała. Przydatne dla tancerzy, aktorów, performerów, osób trenujących sztuki walki, jogę itp. a także osób, bez doświadczenia, takich, które szukają autentycznego ruchu, kreatywności oraz uważnej obecność w ciele w relacji z innymi.

Warsztaty będą połączeniem kilku różnych metod tworzących razem spójną całość. Krzysztof Jerzak skupi się na Aikishintaiso (gimnastyka wewnętrzna Aikido), Noguchitaiso (gimnastyka Noguchi Michizo) i będzie eksplorować taniec z/bez obrazu, wyrażanie emocji w tańcu, improwizację, taniec indywidualny, w kontakcie z partnerem oraz w grupie; częścią warsztatu jest medytacja i głęboka relaksacja. Uczestnik warsztatu będzie mógł zagłębiać się w swoje odczucia fizyczne, emocje, wizje mentalne, poczucie przestrzeni, aby uświadamiać sobie i wyrażać doznania w autentycznym ruchu.

Podczas warsztatu Anity Zdrojewskiej będziemy doświadczać tworzenia autentycznej postaci scenicznej w relacji z przestrzenią i widzem. Ćwicząc w kostiumach, będziemy badać zależności między formą i treścią, pracować na obrazie i tekście oraz pogłębiać sferę emocji, którymi dzielimy się podczas tańca. Będziemy eksplorować zależności między sferą wyobraźni i prawdziwym językiem ciała, który pojawi się w procesie uwalniania go od zbędnych form i nawyków.

 PROGRAM PERFORMANSÓW (wejściówka 20,- zł/dzień; ilość miejsc ograniczona)

 

 SOBOTA, 3 sierpnia

19.00 „Urażone guru” (work in progress), Wojtek Matejko (butoh)
19.30 "Punkt załamania”, Anna Sulejewicz (butoh)
20.00 "Cegła" (work in progress), Magda Czech (butoh)
20.30 „Motyl i Wilk”, Maja Baczyńska (koncepcja, muzyka) Anna Juniewicz (butoh)

NIEDZIELA, 4 sierpnia

18.30 "Worm intelligence", Jodie Baltazar
19.00 „Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever" - Michel Ducerveau & Dorota Kozłowska
19.30 "Punkt zero”, Anita Zdrojewska (butoh), Ruff Libner (muzyka)
20.00 „Podzielenie się”, Krzysztof Jerzak (butoh), Maya Baczyńska (muzyka)
20.30 „krople piasku”, meg janus (organizm intermedialny)

========================

MIEJSCE
BUTOHSFERA, ul. Narbutta 46/48 lok. 51 (Publink)
Koszt warsztatu i uczestnictwa w całym BUTOH KAI – 170,- zł

ORGANIZATORZY: BUTOHSFERA, Fundacja Pompka, PUBLINK.

KONTAKT: azdrojewska@publink.com.pl

=============================================

PERFORMERZY/PERFORMANSE

=============================================

Anita Zdrojewska ("Punkt zero") – tancerka butoh, japonistka, malarka ikon. Od 2008 roku uczyła się Butoh m.in u: Yoshito Ohno, Atsushiego Takenouchiego, Yukio Waguriego, Ko Murobushiego, Tetsuro Fukuhary, Ken Mai'a, Mai Dunsky. Prowadzi autorskie warsztaty „Butoh w Butohsferze”. Tańczyła m.in. „Niesen” (Butohpolis), improwizację z Tetsuro Fukuharą (XI Dni Japonii w Warszawie), w projekcie Joan Laage „Earth Tomes” (Fort Mokotów), „Wesele-kekkonshiki” (z Joanną Sarnecką na Matsuri i podczas finisażu wystawy w SARP) Organizatorka wielu wydarzeń związanych z Butoh i współczesną kulturą japońską – warsztatów, wystaw, koncertów i projekcji filmowych (www.fundacjapompka.org.pl).

Prowadzi regularne warsztaty butoh w Butohsferze.

=====================

Anna Juniewicz ("Motyl i wilk", fragmenty) tancerka, performerka. W swoim tańcu korzysta z technik butoh – japońskiego tańca prowokacji i zabawy, cienia i „zakazanych kolorów”. Od ponad 10 lat tańczy z wachlarzami bojowymi, łącząc w tańcu estetykę Wschodu i Zachodu. W 2017 roku na zaproszenie Tetsuro Fukuhary wzięła udział w projekcie New Butoh Space Dance w Tokio. Występowała m.in. w Nowym Teatrze, Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrze Studio w Warszawie, CSW Zamku Ujazdowskim, TR Warszawa, Centrum Manggha w Krakowie oraz w Tevere Art Gallery w Rzymie. Od kilkunastu lat współpracuje z artystami różnych dziedzin, szukając wraz z nimi nowych jakości w połączeniu tańca i ruchu z muzyką, wideoartem, rzeźbą czy malarstwem.

====================

Anna Sulejewicz

Różne twarze ciężaru, który nosimy. Oczekiwania, emocje, myśli, stres, presja. Załamanie, powstanie, upadek, powstanie, załamanie. Krzyk, płacz, żal. Napięcie, załamanie, upadek, przemiana.

===================================

D.K. & M.D. ("Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever", na podstawie tekstu Borisa Viana).

"Wywodzimy się z działań performatywno-teatralnych w działajacej przy gdańskiej ASP grupie TeART maŻki Wojciechowskiej, gdzie metody Grotowskiego spotykają się z teatroterapią, warsztatem butoh Tatsumi Hijikaty (na podstawie m.in. pracy Katarzyny Pastuszak) oraz performancem w stylu Mariny Abramovic, a nawet elementami bliskimi twórczości Kantora. Z TeART'em zrealizowaliśmy ostatnio performance "Outsider" (na podstawie sztuki "Psychoza 4.48" Sarah'y Kane), który prezentowaliśmy na Noc Muzeów 2019 (w budynku ASP Gdańsk) oraz podczas IV. Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych i Przestrzennych "Terytoria. Granice" w CSW Toruń (05.07.2019). Jako duet mamy na swoim koncie performance "Bombikol" (wg pomysłu i pod opieką artystyczną maŻki Wojciechowskiej), który zaprezentowaliśmy podczas finisażu wystawy "Polska Akademia malarstwa na Jedwabiach" (ASP Gdańsk, 06.05.2019).

"Nie chciał(a)bym umrzeć / I wouldn't want to die / Je voudrais pas crever" to performance, w którym przekraczający ruch i słowa, zwierzęcość i subtelność, ciało i intelekt łączą się z nieoczywistą wizualnością".

Dorota Kozłowska, Michel Ducerveau

=========================

Jodie Baltazar (work in progres) – artystka niezależna. Z pochodzenia Amerykanka, mieszka na stałe w Polsce. Artystka interdyscyplinarna - łączy muzykę, performance, film, rzeźbę i działalność społeczną. Jej praca bada temat powiązań człowieka z naturą i konsekwencje postępu rozwoju ludzkości. Przez piętnaście lat, jako muzyk i wykonawca “Monotrona”, stworzyła siedem jednoosobowych przedstawień, w których śpiewała, tańczyła, projektowała kostiumy i dekoracje do serii “prawie-ludzkich” postaci. Od chwili uzyskania dyplomu magistra produkcji filmowej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii (USC) w 2008 roku, tworzyła eksperymentalne i animowane filmy. Ich tematyka dotyczy głównie zagadnień ciała i jego atawistycznych związków ze światem natury, konsumpcji – zarówno konsumpcji dla przetrwania, jak i efektów konsumpcjonizmu- oraz roli gry i gier w społeczeństwie. W 2010 roku uzyskała stypendium Fulbrighta na Polskę, gdzie podjęła się wielu projektów filmowych i eko-artystycznych. Jej przewodnik po dzikiej roślinności jadalnej w Warszawie został opublikowany w październiku 2018. Głodni zielonej Warszawy,

========================

Krzysztof Jerzak ("Podzielenie się") - aikidoka, tancerz i choreograf. Ćwiczy Aikido od 1987 r., obecnie posiada stopień 4 dan, jest instruktorem. Z tańcem Butoh spotkał się w 1999. Pobierał nauki m.in. od: Daisuke Yoshimoto, Itto Morita, Atsushi Takenouchi, Imre Thormann, Kan Katsura. Wielokrotnie współpracował z niezależnymi twórcami: muzykami, aktorami, tancerzami – współtworząc liczne grupowe prezentacje.

W swym dorobku ma kilka solowych spektakli: „Szczery?” (2002), „Poza” (2005), „Straw-butoh” (2009), „Podzielenie (się)” (2019).

W 2004 prowadził całoroczny projekt pod nazwą "Integracja w terapii tańcem", w którym uczestniczyły również osoby głuchonieme – dla uczestników, napisał i wyreżyserował spektakl "Kwiaty na chodniku”. W latach 2005-2011 wielokrotnie współpracował z niezależnymi artystami: muzykami, aktorami, tancerzami, filmowcami współtworząc prezentacje sceniczne i filmowe. W 2008 wraz z grupą Do-Teatr współtworzył spektakl „Aite” (choreografia i taniec). Obecnie regularnie prowadzi warsztaty w kilku miastach w Polsce.

=========================

Magda Czech - miejska ogrodniczka, twórczyni kolaży i aktywistka antyprzemocowa. Była przekonana, że nigdy nie odnajdzie się w tańcu i ruchu, póki dwa lata temu nie rozpoczęła praktyki butoh. „Cegłą” eksploruje społeczne znaczenie różnicy płci i przestrzenie, w których można ją przekraczać.

=========================

Maja Baczyńska ("Motyl i wilk" (fragmenty), "Podzielenie się") - misy, głos - muzyk, reżyser, autorka tekstów do utworów muzycznych (w tym libretta) oraz poezji i prozy. Doktorantka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (prowadzi badania dot. filmów muzycznych). Zastępca redaktor naczelnej w magazynie Presto. Muzyka Film Sztuka oraz redaktor naczelna Presto filmowego. Założycielka grupy filmowej MUDO Music Documentaries (m.in. dokumenty muzyczne: „Kilka pytań o słyszenie świata”, „Prawykonanie x 3”, „Warsaw Music: Suita warszawska II” czy autorski spektakl synkretyczny „Motyl i wilk”). Regularnie koncertuje w różnych składach, wykonując muzykę intuicyjną, na styku eksperymentu i tradycji, chętnie łącząc brzmienia etniczne z elektroniką oraz improwizując do spektakli teatralnych i tanecznych (m.in. Butohpolis. I Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh). Współprowadzi z tłumaczem Pawłem Stroińskim bloga „My Messages”. Interesuje się muzyczną terapią z użyciem mis dźwiękowych.

========================

meg janus / organizm intermedialny

krople piasku / w rozdarciu skrajności – DOŚWIADCZENIE MOCY BYCIA

prezentacja pierwszego z trzynastu poziomów prowadzących do bramy

"Poprzez ciało, które jest dla mnie matrycą, filtrem i wehikułem, odnajduję indywidualny język wypowiedzi. Dzięki niemu docieram do ukrytych przeżyć i subtelnych obszarów duszy. Emocje i myśli uwalniają oddech i ruch. Reakcje, ich obserwacja, łapanie postrzeżeń, są skarbnicą dla rejestracji odruchów, gestów, śladów obecności lub ich braku. Ciało podpowiada dobór narzędzi. Intuicja, interakcja i improwizacja prowadzi do synergicznego sposobu działania na pograniczu odmiennych mediów tradycyjnych i nowych. Tak odkrywam wewnętrzną opowieść, która chce się wyrazić".

www.megjanus.com

=========================

Rafał “Ruff” Libner ("Oddychanie dźwiękiem", "Punkt zero") - didjeridoo - muzyk, podróżnik, dźwiękowiec i autor tekstów. Na didjeridoo gra od 1998 roku. Współtwórca Radio Samsara, Nell’ Ambientes i Balanda Didjeridoo Duo. Współpracował z krakowskim “Teatrem Starym” grając w spektaklu “Factory 2” Krystiana Lupy, Storia Theurgica Dynamic Multimedia Project, Gadającą Tykwą, Magic Carpathians, “Studnią O”; podczas licznych pobytów w Nepalu koncertował i nagrywał z Shyam Nepali Group. W kwietniu 2005 został laureatem nagrody solowej dla instrumentalisty (Nowa Tradycja) a w grudniu 2007 Nell' Ambientes i GadającaTykwa otrzymali I nagrodę w konkursie Scena Otwarta (Mikołajki Folkowe, Lublin). Od 2016 pełni funkcję prezesa w stowarzyszeniu “Didjeridoo.PL”, Współorganizator Festiwalu Didgeridoo “Dźwięki z Korzenia”.

=======================

Wojtek Matejko („Urażone guru”). "Traktuję butoh nie tylko jako sztukę performatywną, ale również praktykę szamanistyczną. Kiedy tańczę, wychodzę poza koncepcje społeczne, próbuję wydostać się z sideł języka i analitycznego rozumowania. Otwieram się całkowicie, dążę do transformacji i przepływu energii ze środka na zewnątrz i z zewnątrz do środka.

W zeszłym roku księżycowym wykonywałem taneczne rytuały w każdy nów i pełnię księżyca - w sumie 24 występy w przestrzeni publicznej w Polsce i Europie, wykonywane dokładnie w momencie kulminacji pełni i nowiów. Krótkie filmowe podsumowanie tego projektu można zobaczyć tutaj. Była to wyjątkowa przygoda, którą kontynuuję w tym roku tańcząc w zgodzie z astronomicznym zegarem pór roku: w wiosenną i jesienną równonoc oraz w letnie i zimowe przesilenia. Poza tymi datami od czasu do czasu wykonuję mniej lub bardziej spontaniczne spektakle na ulicach, placach i parkach Warszawy.

Często tańczę również na Osiedlu Jazdów oraz w kontekście różnych akcji poświęconych ochronie środowiska (np. w Puszczy Białowieskiej, czy benefitach dla klimatu). Eksploruję przestrzenie na styku aktywizmu i sztuki tańca.

Mój występ na Butoh Kai da możliwość zajrzenia w proces twórczy w jakim aktualnie się znajduję przygotowując spektakl "Urażone Guru", który będzie miał swoją premierę 20.09. w Studium Teatralnym"

powrót